Så här fungerar ångerrätt för abonnemang och bredband

Generellt så har du alltid 14 dagars ångerrätt när du beställer via Internet, detta är något som det är lag på. Det innebär att du under 14 dagar från att du beställt har möjlighet att ångra din beställning och därmed dra dig ur avtalet.

Handlar du däremot i butik så gäller normalt ingen ångerrätt såvida butiken inte frivilligt erbjuder det. Samma sak gäller om du är ute på stan och stöter på försäljare som säljer på dig något. Då har du normalt ingen möjlighet att ångra dig så snart du godkänt eller skrivit på ett avtal.

På senare tid har det blivit vanligt även med försäljare som kommer hem till dörren och knackar på och försöker sälja tjänster, skulle du då tacka ja så har du ingen ångerrätt.

Hur använder man sin ångerrätt?

För att utnyttja din ångerrätt så kontaktar du operatören direkt och då gärna via telefon, be alltid även om en bekräftelse antingen på e-post eller via brev. Tänk på att operatören har rätt att ta betalt för omkostnader som uppstår, t.ex. att du använt abonnemanget.

Om du valt en operatör utan bindningstid så kan du även säga upp abonnemanget rakt av. Om det handlar om ett mobilnummer du vill behålla så rekommenderar vi att du istället beställer ett nytt abonnemang som passar dig.

Du kan hitta ett på vår sida med billigaste mobilabonnemang. Väljer du ett abonnemang där och beställer och fyller i att ditt nummer skall flyttas så kommer den nya mobiloperatören att flytta ditt nummer och automatiskt säga upp ditt gamla abonnemang utan att du själv behöver göra något.

Ingen ångerrätt för företag

Värt att notera är att ångerrätt på mobilabonnemang inte gäller ifall du tecknat abonnemanget som en företagare. Vårt tips är därför att alltid välja ett företagsabonnemang utan bindningstid hos den operatör du är intresserad av för att testa täckning och funktion.

Skulle du vara missnöjd så kan du "ångra" dig helt enkelt genom att byta operatör och skulle du vara nöjd och vilja ha en mobil så kan du välja att binda dig eftersom du vet att täckning och funktion fungerar så som du vill.

Våra bästa tips

Vårt råd är att det alltid är du som skall ta initiativet när du skall köpa något och då främst göra det via internet. Många gånger så är det billigast på internet och man slipper nästan alltid ev. startavgifter som ofta tillkommer just i butik och vid försäljning över telefon.

Skall du köpa en ny mobil tillsammans med abonnemang så rekommenderar vi att du försöker testa den i en butik eller lånar en väns mobil och testar den på så vis. Skulle du testa i en butik och vara nöjd så kan du köpa den där, men vi avråder starkt från det. Dels för att det enkelt blir dyrare då säljare kan vara oärliga och lägga till tjänster, ge dig ett dyrare abonnemang samt att det tillkommer startavgifter. Dessutom så får du ingen ångerrätt.

Så vårt tips är att undersöka mobilen och köp sedan i lugn och ro på internet. Då kan du enkelt se vad allt kommer att kosta dig och du behöver inte vara orolig över att bli lurad på något sätt eftersom du även får 14 dagars ångerrätt, vilket du som sagt inte får om du väljer att köpa i en butik.

Vet du vilken mobil du vill ha redan? Se vår stora jämförelse med billiga mobiler och priser.