Så här fungerar ångerrätt för abonnemang och bredband

Generellt sett har du alltid 14 dagars ångerrätt när du beställer via Internet. Detta är en lagstadgad rättighet som innebär att du har möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar från beställningsdatum och därmed dra dig ur avtalet.

Handlar du däremot i butik gäller normalt ingen ångerrätt, såvida butiken inte frivilligt erbjuder detta. Detsamma gäller om du träffar på försäljare ute på stan som säljer något till dig. Då har du normalt ingen möjlighet att ångra dig så snart du har godkänt eller skrivit på ett avtal.

På senare tid har det blivit vanligt med försäljare som kommer hem till dörren och försöker sälja tjänster. Skulle du då tacka ja, har du ingen ångerrätt.

Hur använder du din ångerrätt?

För att utnyttja din ångerrätt kontaktar du operatören direkt, gärna via telefon. Be alltid om en bekräftelse, antingen på e-post eller via brev. Observera att operatören har rätt att ta betalt för eventuella omkostnader, till exempel om du har använt abonnemanget.

Om du har valt en operatör utan bindningstid kan du även säga upp abonnemanget direkt. Vill du behålla ditt mobilnummer rekommenderar vi att du beställer ett nytt abonnemang som passar dig.

Du kan hitta ett passande abonnemang på vår sida med billigaste mobilabonnemang. Väljer du ett abonnemang där och anger att ditt nummer ska flyttas, kommer den nya operatören att flytta ditt nummer och automatiskt säga upp ditt gamla abonnemang utan att du behöver göra något.

Ingen ångerrätt för företag

Det är viktigt att notera att ångerrätt på mobilabonnemang inte gäller om du har tecknat abonnemanget som företagare. Vårt tips är att alltid välja ett företagsabonnemang utan bindningstid hos den operatör du är intresserad av, för att testa täckning och funktion.

Om du är missnöjd kan du enkelt "ångra" dig genom att byta operatör. Om du är nöjd och vill ha en mobil kan du välja att binda dig, eftersom du vet att täckning och funktion fungerar som du vill.

Våra bästa tips

Vårt råd är att alltid ta initiativet själv när du ska köpa något, och helst göra det via internet. Många gånger är det billigare på internet, och du slipper nästan alltid eventuella startavgifter som ofta tillkommer i butik och vid telefonförsäljning.

Ska du köpa en ny mobil tillsammans med abonnemang rekommenderar vi att du testar mobilen i en butik eller lånar en väns mobil. Om du testar i butik och är nöjd kan du köpa den där, men vi avråder starkt från detta. Dels kan det bli dyrare då säljare kan vara oärliga och lägga till tjänster, ge dig ett dyrare abonnemang samt att det tillkommer startavgifter. Dessutom får du ingen ångerrätt.

Vårt tips är därför att undersöka mobilen och sedan köpa den i lugn och ro på internet. Då kan du enkelt se vad allt kommer att kosta och behöver inte oroa dig för att bli lurad. Dessutom får du 14 dagars ångerrätt, vilket du inte får om du köper i butik.

Vet du redan vilken mobil du vill ha? Se vår stora jämförelse med billiga mobiler och priser.