Den mobiloperatör du väljer i Sverige påverkar normalt sätt ganska lite vilken täckning du får utomlands. Detta eftersom din svenska mobiloperatör sällan har ett eget mobilnät utomlands utan har istället avtal för roaming med lokala operatörer.
Det vanliga är att din mobiloperatör har avtal med flera operatörer i landet du besöker, ibland t.o.m. de flesta. Vår erfarenhet är att när det kommer till mobiltäckning utomlands så fungerar det oavsett vilken svensk operatör du väljer.
Det enda undantaget är om du har ett kontantkort eller ett abonnemang som inte fungerar utomlands. Då kommer du givetvis inte få någon täckning alls, men det beror snarare på ditt abonnemang eller kontantkort och inte på operatören i fråga.
Om du har ett abonnemang hos t.ex. Vimla, Fello eller Hallon måste du se till att utland är påslaget på mina sidor eller i deras app. När du sedan åker utomlands kommer du få ett SMS med priser.
För att kunna använda surf utomlands krävs det alltid att du aktiverar dataroaming i din mobils inställningar. Tänk på att stänga av dataroaming när du lämnar landet så du på nästa resa inte börjar surfa automatiskt till ett kanske väldigt högt pris.
Om du har flera simkort i din iPhone gör du så här:
Det är inte ovanligt att stöta på problem med täckning utomlands. Här är några vanliga problem och hur du kan lösa dem:
Om du har problem med Vimla utomlands, kontrollera att du har aktiverat utlandstjänster på mina sidor eller i appen. Se också till att dataroaming är påslagen i din mobil.
Om du har ingen täckning utomlands kan det bero på flera faktorer. Kontrollera att ditt abonnemang stödjer roaming och att du har aktiverat utlandstjänster. Kontrollera också att din mobil är inställd på att automatiskt välja nätverk.
För Telia-användare som har ingen täckning utomlands, kontrollera att ditt abonnemang inkluderar roaming. Se också till att din mobil är inställd på att automatiskt välja nätverk och att dataroaming är påslagen.
Om du har Telenor och ingen täckning utomlands, se till att ditt abonnemang stödjer roaming och att dataroaming är aktiverat i dina mobilinställningar. Kontrollera också att utlandstjänster är aktiverade på mina sidor eller i appen.
För Fello-användare med ingen täckning utomlands, kontrollera att ditt abonnemang har utlandstjänster aktiverade. Se också till att dataroaming är påslagen i din mobil.
För att undvika problem med täckning utomlands är det viktigt att du kontrollerar att ditt abonnemang stödjer roaming, att du har aktiverat utlandstjänster och att dataroaming är påslagen i dina mobilinställningar. Om du följer dessa steg kan du förhoppningsvis njuta av en problemfri mobilupplevelse utomlands.
Har du fler frågor eller behöver hjälp med att välja rätt abonnemang? Kontakta oss för personlig rådgivning.