iPhone - Vanliga frågor och lösningar

På den här sidan så kommer vi ta upp ett antal vanliga problem som kan uppstå på en iPhone och hur man enkelt löser de.

Vad betyder inaktivt SIM?

Inaktivt SIM kommer upp ifall ditt SIM-kort är inaktiverat eller har slutat att gälla. För att lösa detta problem så kontaktar du din operatör som då antingen aktiverar kortet eller skickar ut ett nytt.

Vad betyder inget SIM?

Får du upp detta plötsligt så betyder det ofta att ditt SIM-kort är trasigt. Du kan testa att ta ut SIM-kortet och försiktigt göra rent chippet från ev. fingeravtryck och därefter sätta in det. Kontrollera även att SIM-kortet sitter i korrekt. Hjälper inte detta så kontaktar du din operatör så att de kan skicka ut ett nytt SIM-kort till dig.

Vad betyder ogiltigt SIM?

Ogiltigt SIM betyder att det SIM-kort du satt in i telefonen inte fungerar i den. Anledningen till att det inte fungerar är för att din iPhone är låst till en annan operatör. För att låsa upp den så vänder du dig till den operatör du köpt telefonen av. Är telefonen köpt efter Maj 2014 så får du ofta en gratis upplåsning, annars brukar avgiften ligga på 350kr.

Vad betyder låst SIM?

Det betyder att du inte har låst upp SIM-kortet som sitter i telefonen. Oftast får man upp möjligheten att låsa upp telefonen efter omstart. Du kan även testa sätta på flygplansläge och därefter stänga av det. Då brukar telefonen fråga om pinkod för SIM-kortet och då kan du låsa upp det.

Mina iMessage kommer från mitt gamla eller fel nummer.

För att lösa detta gå in på ”Inställningar” > ”Telefon” och välj ”Mitt nummer”. Ändra till ditt nummer och därefter går du till första sidan på ”Inställningar” och väljer ”Meddelanden”. Stäng av ”iMessage”, vänta några sekunder och sätt på ”iMessage”. Om någon ruta dyker upp välj OK.

Om dina nya meddelanden skickas från fel avsändare, så gå in på "Inställningar" > "Meddelanden" och bläddra ner till "Skicka och ta emot". Tryck på det och längst ner på sidan som kommer upp så kan du välja från vilket nummer/adress nya meddelanden skall skicka från.

Jag kan inte skicka meddelanden.

Om du försöker skicka ett meddelande till någon annan med en iPhone så skickas detta med iMessage vanligtvis. Det betyder att du måste ha kvar data på ditt abonnemang/kontantkort eller använda WiFi. Om du saknar data så kan du gå in på "Inställningar" > "Meddelanden" och aktivera "Skicka som SMS". Ibland så kan det även hända att meddelanden fastnar på grund av du har dåligt WiFi, då kan du testa att stänga av WiFi så länge för att meddelandet skall gå iväg.

Därefter bör du återigen kunna skicka iMessage med rätt nummer. Du kan även under ”Inställningar” > ”Meddelanden” välja valet ”Skicka och ta emot”, där inne kan du välja under ”Börja nya konversationer från” ditt telefonnummer ifall t.ex. din mejladress är förvald.