My Beat

Se erbjudanden för My Beat i Maj 2019 samt lär dig mer. Vi går igenom My Beats olika abonnemang, bredband, kontantkort samt har skrivit en recension där vi tar upp hur täckningen är i deras nät.

Hoppa till: Erbjudanden / Recension / Frågor och svar

Erbjudanden på My Beat

Skall du skaffa My Beat så har vi här samlat våra bästa erbjudanden.

Ovanstående abonnemang har 0 månader bindningstid och 1 månads uppsägningstid.

> Se fler erbjudanden från My Beat här.

Recension av My Beat

My beat är en ganska ny mobiloperatör och okänd för många säkerligen. Vi däremot har haft kolla på My Beat ganska länge, faktiskt precis från start. När man lanserade i Sverige så hade man helt okej abonnemang och gick i Telenors nät. Men nyligen så har man bytt till Telias nät och även förbättrat sina abonnemang rejält.

Dessa förändringar har gjort att My Beat enligt oss är ett riktigt intressant val då man erbjuder riktigt låga priser samtidigt som man numera är en del av Telia nät där priserna ofta varit ganska höga. Så för att testa så beställde vi ett abonnemang och har därefter testat det.

Denna recension är indelad i flera sektioner och därför kommer nedanför lite snabblänkar ifall du inte önskar att läsa hela testet.

Hoppa till: Beställningsprocess - Täckning och nät - Kundservice och mina sidor - Utomlands - Sammanfattning och omdöme

Beställningsprocess

För att beställa så går man in på hemsidan och det är vad vi känner till enda sättet att beställa, man har för oss inte några kända återförsäljare nämligen. Kanske är det för att man är såpass nya eller så är det helt enkelt för att hålla ned kostnaderna, vi tror mest på det sistnämnda.

När man väl är inne på hemsidan så får man välja mellan de fyra abonnemang som erbjuds och är mellan 2-50 GB. Samtliga mobilabonnemang har fria samtal och sms och erbjuder EU-roaming. När man väl valt ett abonnemang så får man fylla i sina uppgifter, bekräfta sammanfattningen och gå vidare till nästa sida.

På nästa sida så väljer man ifall man vill flytta sitt nummer eller ha ett nytt. Vi valde att ta ett nytt då vi endast skulle testa. Men väljer man att flytta sitt nummer så kommer My Beat att sköta allt åt en, dvs flytta numret samt säga upp det gamla mobilabonnemanget i samband med flytten.

Efter vi hade beställt så fick vi ganska snabbt en orderbekräftelse. Dagen efter kom ett nytt e-postmeddelande med information om att SIM-kortet var skickat samt lite information om SIM-kortet som PIN/PUK och SIM-kortsnummer. Ytterligare en dag senare, dvs 2 arbetsdagar så kom SIM-kortet i brevlådan.

Täckning och nät

My beat använder som sagt Telias mobilnät och det är otroligt bra både på täckning men även på hastigheter. Extra kul är faktiskt att Telias mobilnät vann priset som bästa mobilnät när P3 Connect presenterade sin undersökning av bästa mobilnät i Sverige för år 2019.

Vi har givetvis testat nätet och precis som förväntat har täckningen varit på topp här i Göteborg. Vad som kan vara värt att veta är att väljer man My Beat så är hastigheten begränsad till 100 Mbit/s likt Halebop.

För en vanlig användare så spelar detta ingen som helst roll, det som är viktigt däremot är latens eller ping och en rimlig minsta hastighet. Här har vi testat och i våra tester så har Telias nät erbjudit de lägsta pingtiderna, vårt lägsta resultat hamnade på imponerande 19 ms men i normalfallet skulle vi säga att värdet låg runt 30 ms. Detta är riktigt imponerande värden och gör att surfupplevelsen blir riktigt trevlig då allt upplevs rappt.

För en god surfupplevelse så förutsätts även någorlunda hastighet, enligt oss runt 10-40 Mbit/s. Detta har i våra tester av Telias mobilnät inte varit några problem, vi har inte med något annat mobilnät som vi testat haft så höga medelhastigheter som med Telia, ofta faktiskt nära eller strax under taket på 100 Mbit/s. Och då har vi testat Telias mobilnät regelbundet senaste åren genom Telia och olika operatörer i deras nät. Telia har helt enkelt ett fantastiskt snabbt mobilnät med mycket kapacitet och det är för oss fullt förståeligt att man vinner test efter test på just mobilnätet.

Kundservice och mina sidor

Här ligger man faktiskt rejält efter på mina sidor. Det var länge sedan vi stötte på så pass begränsade mina sidor. Men visst det absolut viktigaste finns och det är att se fakturor och tidigare fakturor. Man kan även se sin förbrukning på ett snyggt och enkelt sätt samt se kommande avgifter. I vårt fall är dessa noll på data/samtal/sms/mms eftersom vi endast använt kortet inom Sverige. Åker man utomlands så får man däremot upp det snyggt presenterat. Sist men inte minst ser man abonnemangsavgiften.

På mina sidor kan man även ändra sin kontaktinformation vilket faktiskt är bra. Hos de flesta operatörer går inte detta att göra utan att kontakta manuell kundtjänst. Så här får man ett stort plus för att man ordnat det, då det är väldigt hjälpsamt ifall man t.ex. flyttar.

När det kommer till övriga tjänster så kan man stänga av eller aktivera sin röstbrevlåda. Några övriga inställningar för röstbrevlådan går dock inte att göra på mina sidor utan de får man i så fall göra genom att ringa röstbrevlådan eller kontakta kundtjänst.

Sist men inte minst finns en sida om ens SIM-kort där man kan se PIN- och PUK-kod samt har möjlighet att beställa ett nytt SIM-kort om man t.ex. tappat bort sitt kort eller det gått sönder.

Så visst, det absolut viktigaste finns på mina sidor men vi saknar t.ex. möjligheten att ändra abonnemang själv eller säga upp eller möjligen pausa det. Det är funktioner vi gillat hos vissa andra operatörer som haft det.

Vi har även varit i kontakt med kundtjänsten via telefon vid två tillfällen, ena för att lite allmänna frågor och för att testa hur kötiden såg ut. Andra gången för att säga upp abonnemanget då man har en månads uppsägningstid. I båda fallen så har vi ringt mitt på dagen och kommit fram på 30-60 sekunder, extremt imponerande! Kundtjänst har även varit hjälpsam och trevlig och löst våra frågor snabbt. Detta är helt klart bästa kundtjänst-supporten vi stött på!

Utomlands

Precis som andra mobiloperatörer i Sverige som tillåter att abonnemanget används utomlands så kan man använda My beat utomlands. Här man valt betydligt generösare villkor än många andra billigare operatörer och tillåter helt enkelt att hela datamängden används och har inte någon lägre gräns för EU. Du kan även ta emot samtal kostnadsfritt inom EU/ESS samt ringa inom EU/ESS-landet eller hem till Sverige utan extra kostnad när du är i ett EU/ESS-land.

Sammanfattning och omdöme

My Beat är ett otroligt bra val för dig som vill ha ett mobilabonnemang i Telias mobilnät. Täckningen och mobilnätet är på topp och kundservicen hos My Beat slår alla konkurrenter vi testat. Men de nya priserna så anser vi att det helt enkelt inte finns någon operatör med högre kvalitet till dessa priser.

Enda anledningen till att inte välja My beat som vi ser det är om du behöver mer surf än 50 GB per månad eller om du behöver ha en ny mobil. Just att man saknar ett större utbud av mobiler samt fler abonnemang gör att de tappar lite i betyg.

Men för dig som endast vill ha ett mobilabonnemang och gärna i Telias mobilnät så finns det ingen bättre operatör enligt oss. Vårt betyg blir därför 8/10.

Frågor och svar om My Beat

Här hittar du frågor och korta svar på ev. funderingar du kan ha. Lite som en wiki och frågorna består delvis av sådant vi fått mejlat in till oss. Vi börjar med de populäraste frågorna som ofta handlar om hur My Beat står sig mot de olika operatörerna, annars kan du använda snabbmenyn nedanför:

Jämför My Beat mot: Hallon (Tre) / Vimla (Telenor) / Comviq (Tele2) / Halebop (Telia)

Hoppa till: Nummerflytt / Betalsätt / Utomlands / Vid dålig täckning / Uppsägning

My Beat vs Hallon (och Tre)

Hallon är billigare, men man använder Tres mobilnät vilket anses vara något sämre än Telias. Det i sig behöver inte betyda att det är sämre just där du vistas. Men vill du generellt ha bättre täckning och till ett nästan lika lågt pris anser vi att My Beat vinner.

My Beat vs Vimla (och Telenor)

Här har man samma priser på de lägsta abonnemangen medan när man vill ha mer surf så blir Vimla något billigare. Täckningen skiljer sig dock då Vimla använder sig av Telenors nät, det i sig är även det riktigt bra. Men Telias mobilnät är en vinnare och för samma priser så har vi svårt att rekommendera Vimla, först på abonnemangen 15/50 GB där Vimla är billigare kan det vara värt att kolla in.

My Beat vs Comviq (och Tele2)

Här är valet enligt oss ganska enkelt, skall du ha en ny mobil på köpet så är Comviq otroligt prisvärda och man går i samma 3G-nät som Telia, även om täckningen inte är lika bra med Comviq då även Telia bygger ut eget 3G. Men om du inte behöver en ny mobil utan bara abonnemang, ja då anser vi inte att Comviq kanske är rätt val.

My Beat vs Halebop (och Telia)

Här har vi tre mobiloperatörer i samma nät. Så vad är skillnaden, jo Halebop erbjuder prisvärda mobiltelefoner med abonnemang och är därför ett bra val ifall du behöver en ny mobil även. Telia erbjuder likaså nya mobiler med abonnemang, men är generellt dyrare och därför ett sämre val. Men behöver du ingen ny mobil så tycker vi My beat helt klart är bästa valet så länge abonnemangsformerna passar.

Kan man flytta sitt nummer?

Ja, när du valt ett abonnemang och fyllt i dina uppgifter så går du vidare och får då valet om du vill flytta numret. Väljer du att flytta ditt nummer så sköter My beat allt åt dig samt säger upp ditt gamla abonnemang vid flytten. Detta förutsätter dock att ditt gamla nummer är registrerat på dig samt att det inte finns någon bindningstid kvar.

Vilka betalsätt finns?

När du blir kund hos My Beat så får du faktura via e-post standard. Efter att du fått din första faktura så kan du välja e-faktura eller autogiro.

Kan man använda abonnemanget utomlands?

Ja, du kan använda din surf utan extra kostnad inom EU/ESS. Du kan även ta emot samtal kostnadsfritt inom EU/ESS.

Vad gör man om man har dålig täckning på sitt abonnemang?

Om du har dålig täckningen eller ingen alls så bör du testa ditt SIM-kort i en annan mobil. Om problemet är det samma där så bör du undersöka täckningskartan. Skall du ha täckning så rekommenderar vi att du testar med din mobil i ett annat område. Skulle det fungera där så har du troligen hamnat i radioskugga såvida inte masten är trasig. Du bör då kontakta kundtjänst för hjälp med felsökning så de kan konstatera om det rör sig om en trasig mast eller om du har otur och bor i radioskugga.

Hur gör man en uppsägning?

Om det inte gått 14 dagar från din beställning så kan du använda ångerrätten. Efter 14 dagar så behöver du kontakta kundtjänst om du vill säga upp ditt My Beat, då har man 1 månads uppsägningstid. Vill du flytta ditt nummer däremot så räcker det att du letar upp en ny mobiloperatör på vår sida och beställer ett abonnemang så kommer den nya mobiloperatören säga upp My Beat åt dig.

Läs ännu mer om My beat här!