Abonnemang - Frågor och svar

Här tänkte vi ta upp och besvara en del förekommande administrativa frågor som har med abonnemang att göra.

Flytta nummer

Något som är väldigt vanligt är att man vill behålla sitt nummer när man byter mobiloperatör, som tur så finns sedan många år regler att operatörerna skall kunna flytta nummer mellan varandra. För att en flytt skall kunna ske så krävs det att numret är registrerat på samma personnummer som du fyllt i hos din nya operatör samt att numret är öppet för flytt.

Om du har ett kontantkort så måste du registrera detta på ditt personnummer. Därefter kan du ansöka hos din nya operatör att flytta numret till dem. Kontantkort är alltid öppna för flytt, tänk dock på av ev. pengar försvinner vid en flytt.

På abonnemang så är nummer vanligtvis öppna för flytt när du inte har någon bindningstid. Har du bindningstid så är numren ofta blockerade för flytt. Vill du verkligen flytta ditt nummer fast du är bunden så går det i vissa fall att kontakta operatören man är bunden till och be de öppna numret för flytt mot att du tar en slutfaktura. Det innebär att du får betala resterande månader i en klumpsumma. Detta kan bli mycket dyrt och man bör därför överväga det noga.

Om villkoren är uppfyllda för personnummer samt numret är öppet för flytt så tar en flytt vanligtvis ca 3-5 arbetsdagar. Operatörer brukar dock lägga på dagar för att vara säkra på att t.ex. ditt nya SIM-kort hinner komma med posten innan numret flyttas samt i vissa fall för att ångerrätten skall gå ut. Får du ditt nya SIM-kort så kan du i vissa fall ringa till din operatör och be de skynda på flytten.

Avsluta abonnemang

Om du vill avsluta ditt abonnemang så är det bara att kontakta operatören du har och begära avslut. Viktigt att tänka på är begära att numret är öppet för flytt och höra med operatören när flytten måste ske senast för att man skall slippa bli av med sitt nummer. Därefter bör man senast 2-3 veckor innan avslutet sker ta kontakt med nya operatören och begära att de sätter igång en flytt.

Pausa abonnemang

Vissa operatörer erbjuder att man kan pausa sitt abonnemang. Det innebär att du tillsvidare fryser betalningarna, dock innebär det även att du inte kan använda ditt nummer för att varken ta emot eller ringa samtal. Pausa abonnemang kan därför vara vettigt om du skall iväg på en längre utlandssemester eller liknande och helt enkelt önskar att behålla numret.

Har du ett obundet abonnemang så kan det dock vara värt att även nedgradera abonnemanget till det billigaste abonnemanget operatören har. Då kan du ta emot och ringa samtal om det skulle vara något till en relativt låg kostnad.

När du sedan kommer hem så ändrar du återigen abonnemanget till ett som passar dig.

Överlåta mobilabonnemang

Vill du göra en överlåtelse av ditt abonnemang så finns det flera sätt att göra detta på och vissa operatörer tar även betalt för det. Om det är en överlåtelse från förälder till barn som fyllt 18 år så brukar vi rekommendera att flytta abonnemanget till Vimla. Du skaffar då ett abonnemang hos Vimla med dina uppgifter och därefter när allt är klart och du fått simkortet hem så kör du igång kortet och därefter kontaktar du Vimla lämpligtvis på deras chatt. De skapar då en överlåtelse som ni båda får signera med mobilt bankid (så någon krånglig överlåtelseblankett behövs ej) och därefter är överföringen klar och den nya ägaren har nu fått numret i sin ägo och sparar samtidigt pengar förhoppningsvis på att ha ett billigt och bra mobilabonnemang.

Olika sätt att betala för abonnemang

Vanligtvis så betalar man abonnemang med autogiro, faktura eller efaktura via sin internetbank. Men nu har det kommit flera operatörer som erbjuder betalning med bankkort som Mastercard och Visa. Fördelen att betala med betalkort är att när du blir kund så slipper du en kreditupplysning ofta och därmed kan vem som helst skaffa abonnemang. Har du låg inkomst eller betalningsanmärkningar så är detta inget hinder längre. Se vår mobilabonnemangssida för mer information.